بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
شستشوی دیگ روغن داغ

شستشوی دیگ روغن داغ

دیگ روغن داغ یکی از رایج ترین و پرکاربردترین بویلرها می باشد که در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارد، به همین دلیل از اهمیت ویژه ای برخوردار است.برای بازدهی بیشتر دیگ روغن داغ نیاز به انجام کارهایی می باشد از جمله شستشوی دیگ روغن داغ، که مختصری توضیح می دهیم.

دیگ روغن داغ چیست؟

به تجهیزاتی گفته می شود که برای گرمایش روغن های مخصوص حرارتی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع بویلر ها در صنعت جهت انتقال حرارت های غیر مستقیم در فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

بویلر روغن داغ (Hot Oil Boiler)  یا هیتر روغن داغ (Thermal Oil Heater) جهت انتقال حرارت بین سیال گرما گیرنده (روغن مخصوص حرارتی) و سیال گرما دهنده (گازهای داغ حاصل از احتراق مشعل)  به کار می رود. در این دیگ ها با ایجاد سطح انتقال حرارت لازم ، گرمای گازهای حاصل از احتراق مشعل به روغن حرارتی در حال گردش منتقل گشته و موجب افزایش دمای آن می گردد.

دیگ روغن داغ استاندارد

– یک دیگ استاندارد و با کیفیت باید با استفاده از مصالح با کیفیت و مطابق استاندارد تولید گردد. استفاده از لوله های غیر آتشخوار یا درزدار تحت هیچ عنوان مجاز نمی باشد. همچنین ورق های مصرفی باید مطابق استاندارد از نوع آتشخوار ۱۷mn4 باشد.  استفاده ار ورق ها و لوله های با ضخامت کمتر از حد مجاز می تواند موجب کاهش طول عمر دیگ و خطرات فراوان گردد.

زمان تمیزکاری و شستشوی دیگ روغن داغ

چگونه می توان به زمان، نحوه و نکات لازم برای تمیز کردن سیستم روغن داغ پی برد؟در این مقاله توضیحاتی راجع به نکات زیر ارائه خواهد شد:

  •  علائم نشانگر نیاز به تمیز کاری سیستم
    •    علل تجزیه و تخریب سیالات انتقال حرارت
    •    گزینه های موجود برای روش های تمیز کاری
    •    نیروی انسانی و زمان مورد نیاز برای تمیز کاری
    •    پمپ و آب بندها
    •    نحوه تخلیه
    •    انتظارات پس از اتمام کار

برای افزایش عمر روغن داغ همچنین بازدهی بیشتر این دستگاه باید نکاتی را درنظر داشته باشیم و دستورالعمل هایی را اجرا نماییم.با اصلاحاتی از روغن داغ آشنا می شویم.

روغن حرارتی (روغن داغ صنعتی ) از گروه روغن هاي انتقال حرارت تمام سينتتيك است كه بدليل عمركاري طولاني در كاهش تعداد دفعات تعويض و نيز كاهش هزينه هاي تعمييرات سيستم نقش موثري دارد.در زمان معینی باید تعویض گردد.

تعویض کردن روغن حرارتی:

تصمیم‌گیری در مورد تعویض روغن به اتمام رسیده با یک روغن از همان برند یا یک نوع برند جدید اهمیت دارد. باید زمان فرایند اعم از خنک شدن، تخلیه، و پر کردن مجدد در نظر گفته شود. مقدار هزینه و کاری که لازم است تا این فرآیند انجام شود مانند هزینه های روغن جدید در نظر گرفته شود . در بعضی دیگ های روغن داغ فرآیند تخلیه روغن و پر کردن مجدد ساده هستند . می توانید از تولید کننده دیگ روغن داغ در این مورد سوال نمایید.

حذف سیال روغن داغ:

همانطور که می دانید روغن دیگ روغن داغ به عنوان سیالی است که باید در داخل مخزن دیگ گرم شود.

اگر نقاط تخلیه در در همه نقاط پایین سیستم لوله کشی باشد کار تخلیه یا پمپاژ برای شما راحتر است. در غیر اینصورت برای باز کردن شیرهای تخلیه و یا حتی حذف شیرهای تخلیه، شلنگ های فلزی و سایر اجزای سیستم لوله کشی خود را آماده نمایید. میتوانید از نیترژون فشرده برای خارج کردن مایع سیال از یک انتهای باز حلقه استفاده نمایید.

تخلیه سیستم در حالتی که گرم یا حتی داغ باشد در مقایسه با حالت سرد سیستم بهتر انجام می شود . خنک کننده را خاموش نموده و پمپ را روشن نگه دارید تا دمای سیال به حدود ۱۵۰ تا ۱۸۰ درجه فارنهایت برسد و سپس با سرعت عمل تخلیه را انجام دهید.

ایجاد کک روی جداره های روغن داغ

حرارت غیر همگن بیش از اندازه یا مانع و مقاومتی در حرکت سیال در مسیر لوله های حرارتی موجب بالا رفتن دمای سیال حرارتی شده و در صورتی که دمای روغن در داخل دیگ روغن  به بیش از حداکثر دمای کاری (حدود 320 درجه) مجاز آن افزایش یابد به سرعت باعث اکسیدشدن(سوختن)  سیال حرارتی و ایجاد  کک در سیستم و اسیدی شدن سیال می شود که در عمل در فاصله زمانی کوتاهی سیستم را از کار خواهد انداخت.

مایعات کک زدایی دیگ روغن داغ

در صورت نشست کک روی جداره داخلی لوله ها توسط بخار آب و هوا عمل کک زدایی انجام می شود. بدین ترتیب که توسط بخار آب با فشار زیاد سیال داخل لوله شسته شده، سپس کک موجود روی جداره با هوا محترق می شود وبا فشار هوا ذرات آن خارج می گردد. امروزه جهت کک زدایی از یک ماده سابنده همراه گاز با فشار زیاد استفاده می گردد.

مایعات کک زدایی معمولا مایعاتی با مقدار زیاد حلال هستند که با هدف رقیق کردن مایعات موجود، که ممکن است پس از مدتی  در دمای محیط حالت چسبندگی یا همان کک زدگی پیدا کند استفاده می‌شود، تا این کک زدگی را از سیستم تخلیه نماید. بر خلاف مواد پاک کننده، مایع کک زدایی رسوبات سیستم را حذف نخواهد کرد. مایع کک زدایی باید بطور کامل از سیستم خارج شوند تا از فاسد شدن سیال جدید جلوگیری شود

نکته استفاده بویلر روغن داغ:

نکته : سیستم های جدید به ندرت نیاز به کک زدایی قبل از پرکردن دارند. آلاینده‌هایی مثل گرد و غبار، ذرات فلزی، یا سایر مواد جامد به طور معمول در هر دیگ جدید ممکن است وجود داشته باشد.بنابراین قبل از استفاده بهتر است سیستم بطور کامل تمیز شود .

سه روش شستشوی دیگ روغن داغ

در این مقاله سه روش عمومی مورد بررسی قرار می گیرند

.    شستشو با یک سیال شستشو دهنده

این روش زمانی توصیه می شود که :
•    سیستم زیاد کثیف نشده باشد.
•    سیالات از نظر شیمیایی سازگار باشند .
•    تخلیه کامل سیستم دشوار نباشد.
•    زمان کوتاه باشد.

  1.  شستشو با یک تمیزکننده سیستم فرآیند

این روش برای زمانی که شرایط زیر وجود دارد توصیه می‌شود:
•    سیالات سازگاری نداشته باشد و از انواع مختلفی باشند.
•    سیستم دارای ذرات معلق و رسوبات کربنی چسبناک سبک باشد.
•    سیستم به صورت شدیدی دارای لجن گرفتگی بوده یا جریان در برخی از نقاط مسدود شده باشد.
•    تصفیه یک سیستم بزرگ، وقتی که پر کردن کامل سیال شستشو دهنده قابل قبول نباشد.

3. سایر عوامل

هنگامی که عمل تمیزکاری انجام می گیرد باید توجه خاصی به زمان و کاسه نمدها و دفع سیال مبذول گردد. یک اشتباه متداول آن است که سعی شود تمیزکاری به طور فشرده در آخر هفته انجام و راه اندازی صبح روز شنبه آغاز گردد.

این فقط برای سیستم های کوچک و غیر پیچیده میسر است. زمان قابل توجهی در دمای لازم ، برای تمیزکازی مورد نیاز خواهد بود؛ شستشوی مناسب به سرعت انجام نمی شود.

شارژ و اجرای اولیه بویلر:

برای راه اندازی و شارژ اولیه دیگ از پمپ اصلی استفاده نکنید زیرا اینکار ممکن است به آن آسیب برساند.از یک شلنگ تفلون بافته ضدرنگ به همراه یک پمپ کوچک بعنوان جایگزین پمپ اصلی سیستم استفاده نمایید.