بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
محصولات تولیدی بخارسازه

سختی گیرهای بخار سازه طبق نیاز مشتریان با فشار کاری مختلف و متناسب با سختی آب تزریقی به سیستم در محل استفاده تحت نظارت کارشناسان فنی طراحی و ساخته می شود.

متداولترین روش مقابله و حذف سختی آب استفاده از این دستگاه  می باشد.

برخی از رزومه بخارسازه

سختی رزینی

سختی گیر چیست؟

دستگاهی که آب سخت و دارای املاح را با فشار از رزین عبور می دهد، آب تصفیه و آهگ آنرا جدا می کند.

دارای بدنه استوانه ای فلزی بسیار مقاوم یا بدنه از جنس FRP همراه با لوله و شیر چند راهه روی بدنه آن می باشد.

سخی گیرهای رزینی با حذف کلی یون های اضافی در آب، پایدارترین روش سختی گیری از آبهای سیستم های تاسیساتی و صنعتی را فراهم می کنند.

جهت دستیابی به راندمان بالاتر و استفاده بهینه از سرمایه گذاری های انجام شده، مقابله با مسئله رسوب از اهمیت بالایی برخوردار است.

جهت مشاره و استعلام قیمت سختی گیر رزیتی با واحد فروش تماس بگیرید.

  38450864(9851+)     9151678840 98+

سختی گیر اتوماتیک،نیمه اتوماتیک و دستی

هر دستگاه سختیگیر رزینی شامل مخزن FRP و لوله و نازل های مربوطه، شیر دستی یا اتوماتیک سختی گیر، رزین کاتیونی و مخزن آب نمک می باشد.

سختی گیر ررینی تمام اتوماتیک است که عمدتاً  حذف املاح معدنی  موجود در آب همچنین کلسیم و منیزیم را انجام می دهد.
طرز کار سختی گیر اتوماتیک و نیمه اتوماتیک همانند یکدیگر می باشد، فقط با این تفاوت درمان اتوماتیک تمامی مراحل عملکرد دستگاه قابل برنامه ریزی و تنظیم می باشد و به طور کلی  نیاز به اپراتور ندارد.

سختی گیر رزینی، سختی گیر آب(water sand Filter)

  1. سختی گیرهای بخار سازه از نوع رزینی می باشند.
  2. مخزن اصلی دستگاه از ورق ST37   با محاسبات فنی طبق استاندارد ASME می باشد.
  3. کلیه سطوح داخلی پس از زنگ زدایی با سه لایه رنگ اپوکسی پوشش داده می شود.
  4. سطوح خارجی توسط ضدزنگ و رنگ روغنی، پوشانده می شوند.
  5. سیستم کنترلی سختی گیر ها به صورت نیمه اتومات و تمام اتومات می باشد.
  6. جهت جلوگیری از مسدود شدن نازل ها ، سطح بین صفحه نازل ها و بستر رزین توسط سیلیس با دانه بندی درشت تر پوشانده می شود.
  7. این محصول با کلیه لوله کشی ها و اتصالات لازم به همراه مخزن پلی اتیلن و رزین مرغوب و با کیفیت ارائه می گردد.

انواع سختی گیر

  1. سختی گیر رزینی
  2.  سختی گیر مغناطیسی
  3.  سختی گیر الکترو مغناطیسی

water-sand-Filter

تقسیم بندی از لحاظ عملکرد 

۱- اتوماتیک ۲- نیمه اتوماتیک

سختی گیر به لحاظ نوع جنس بدنه در حال حاضر به ۲ نوع تقسیم می شوند:

۱- بدنه فلزی ۲ – بدنه FRP

مراحل ساخت سختی گیر

یکی از پرکاربرد ترین ها در بازار ایران ، سختی گیر های رزینی  می باشد.

بنا به طرز کار این نوع از سختی گیر ، برای ساخت در ابتدا باید ارتفاع و قطر منبع مشخص شود که بر اساس ظرفیت آن ساخت صورت گیرد.

پس از تعیین قطر و ارتفاع آن طراحی عدسی های آن صورت می گیرد .

برای ساخت این سختی گیر ها ابتدا ورق کربن استیل با عرض مشخص (با اندازه ارتفاع عدسی تا عدسی سختی گیر) را به صورت رول در آورده و خال جوش می زنیم .

پس از مونتاژ آن ، استوانه اصلی سختی گیر جوش کامل خواهد خورد. پس از جوشکاری استوانه، عدسی بالای آن (به همراه آبفشان) به بالای استوانه جوش می خورد.

قراردادن نازل

یک برش دایره ای به قطری بیشتر از قطر خارجی استوانه به زیر استوانه جوش می شود که دارای تعداد مشخصی سوراخ برای قرار دادن نازل ها است. ورق دایره ای از زیر به عدسی پایین جوش داده  می شود و پایه ها نیز به آن اتصال داده می شود.

بعد از آن زمان نازل گزاری برای دریچه های بازدید و آدم رو و همچنین خروجی های آن است که پس از مونتاژ محل های تعبیه شده برش داده می شود.

ضدزنگ زدن به سختی گیر فولادی:

پس از تمیز کاری با فرچه و سنگ زنی کامل خط جوش ها با دو لایه رنگ اپوکسی از داخل به صورت کامل ضد زنگ می شوند . نازل ها از طریق دریجه آدم رو در سطح پایینی آن نصب خواهد شد.

رنگ سطح بیرونی نیز بنا به درخواست مشتری ها و یا سلیقه کارخانه سازنده زیبایی محصول را فراهم خواهد آورد.

انواع شیرها (شیر های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و دستی را می توان بر روی سختی گیر های مکانیکی رزینی نصب کرد.)

معیارهای انتخاب سختی گیر های رزینی

  • سختی آب ورودی بر حسب ppm
  • نوع و ظرفیت رزین
  • سیکل احیاء و شست و شو
  • دبی آب ورودی به سختی گیر

باید در نظر داشت ، ابعاد سختی گیر (مانند قطر وارتفاع) ،حجم رزین و جنس بدنه از مشخصات اصلی یک سختی گیر است سازندگان معمولا مشخصات کلی شامل دبی آب سرویس، دبی احیاء و دبی شست وشوی سریع را ارائه می دهند که بر اساس آن ها می توان حجم رزین را محاسبه نمود.
در این حالت آب نمک موجود در داخل تانک نمک جهت احیا کردن به داخل آن وارد می شود.

جهت آب ورودی برعکس سیستم بک واش از بالا به پایین می باشد. در این حالت آنقدر آب را تخلیه می کنیم تا تانک نمک تخلیه گردد. عموما ظرفیت تانک نمک بر اساس ظرفیت احیای سختی گیر محاسبه می گردد و حتما از نمک سنگی با خلوص بالا استفاده گردد.

در حالت احیا همانند شکل زیر:
1) شیر مصرف بسته 2) شیر ورودی باز 3) شیر تخلیه شستشو باز 4) شیر نمک باز

سختی گیر رزینی

نکات استفاده

  1. باید بدانیم چه موقع زمان احیاء رزین می باشد.سختی آب خروجی از سختی گیر همواره باید از طریق شیر نمونه گیری به وسیله کیت سختی سنج کنترل گردد. به محض اینکه سختی آب از حد مجاز بیشتر شود، باید نسبت به عمل احیاء رزین اقدام نمایید.
  2. در زمان احیاء رزین مطمئن شوید فشار داخل مخزن سختی گیر بین ۱٫۷ بار تا ۳٫۵ بار باشد. اگر فشار داخل مخزن کم باشد، در مکش آب نمک اختلال ایجاد خواهد شد و در فشار های بالا ممکن است قطعات شیر چند راهه صدمه ببیند.
  3. . میزان مکش باید به گونه ای باشد که احیای رزین با آب نمک با غلظت حدود ۱۰% انجام شود.) کاهش مکش آب نمک می تواند به دلیل کاهش فشار درون سختی گیر باشد. میزان مکش آب نمک در کارخانه از پیش تنظیم شده است در صورت نیاز امکان تنظیم مجدد مکش آب نمک در پشت شیر چند راهه کنار لوله آب نمک وجود داردهمچنین لازم است کنترل شود عاملی موجب گرفتگی مسیرآب نمک سختی گیر نگردد.
شیر فشار شکن

بهتر است در فشارهای بالاتر از ۴٫۵ بار قبل از ورودی شیر چند راهه، از یک شیر فشارشکن استفاده نمائید، یا حداقل در زمان تغییر موقعیت دسته شیر چند راهه، شیر شماره ۱ (ورودی) را بسته تا از وارد شدن فشار ناگهانی به شیر چند راهه جلوگیری شود.

نمک مورد استفاده در سختی گیر

حتما باید از نمک متبلور شده با خلوص بالا استفاده گردد. زیرا اگر از سنگ نمک و یا نمک معمولی استفاده نمائید، به سبب ناخالصی موجود در نمک، عمر رزین بسیار کاهش یافته و رزین بطور کامل احیاء نمی گردد.

استفاده از آب های گل آلود و دارای مواد معلق و همچنین آب هایی که دارای املاح آهن، منگنز، مس و دیگر فلزات سنگین می باشند، رزین های سختی گیر را زود فرسوده و آبدهی دستگاه را کم می کند. بنابراین باید قبل از ورود آب به دستگاه ، مواد معلق موجود در آب توسط یک فیلترشنی از آب جداگردد.

گریسکاری 

توصیه می گردد سالی یکبار بدون اینکه شیر چند راهه باز شود از شکاف بین کلاهک و بدنه شیر، با گریس معمولی عملیات گریسکاری شیر چندراهه انجام گردد.

هنگام حرکت دادن دسته شیر چند راهه، آن را به آرامی به طرف خود کشیده و در موقعیت مورد نظر قرار دهید. زیرا ممکن است با رها کردن ناگهانی آن، قطعات داخلی شیر صدمه ببیند.

نکته :ضروری است از یخ زدگی رزین و آب در دستگاه جلوگیری به عمل آید. یخ زدگی موجب از بین رفتن رزین می گردد.

تفاوت بین سختی گیر رزینی اتوماتیک و نیمه اتوماتیک

عملیات بک واش (back wash) و احیاء در سختی گیر های رزینی با شیر نیمه اتوماتیک بصورت منظم و نظارت شده توسط اپراتور موتورخانه و در سختی گیرهای رزینی با شیر تمام اتوماتیک بدون نیاز به اپراتور و بر مبنای سیستم تنظیم جریانی یا زمانی بصورت خودکار انجام می پذیرد.

کاربرد سختی گیر

معمولا سختی گیر آب خانگی در وسایل پخت‌وپز، بهبود کیفیت غذاهای پخته‌شده، کاهش بیماری‌های گوارشی و کلیوی و بهبود کارایی مواد شست‌وشو کننده خواهد شد.

یکی از عوامل اصلی تشکیل رسوب در داخل دیگ ها ، مبدل های حرارتی و سایر تجهیزات ، بالا بودن سختی آب سیستم است. برای طرز کار صحیح موتورخانه ها باید از سخی گیر استفاده نمود.

اساس کار دستگاه های سختی گیر رزینی استفاده از فرآیند تبادل یونی توسط رزین های کاتیونی می باشد. رزین ها وقتی در حضور آب سخت قرار می گیرند، یون سدیم آنها با یون های رسوب گذار از قبیل کلسیم و منیزیم موجود در آب جابجا می شوند. به این ترتیب با حذف املاح کلسیم و منیزیم تمایل به رسوب گذاری از بین می رود .