بخارسازه خراسان، انتحاب بزرگان ایران
تجهیزات موتورخانه

تجهیزات تشکیل دهنده موتورخانه

بخارسازه تولیدکننده تجهیزات موتورخانه از قبیل (اجزايي مانند چيلر، دیگ یا بويلر، پمپها، لوله ها، مشعل، برج خنك كن،منبع انبساط، سختی گیر و … مي شود.

موتورخانه قلب تپنده ی یک ساختمان محسوب میشود. سالها قبل موتورخانه ها در پایین ترین طبقه یک ساختمان قرار داشتند و چند سالی میشود که با پیدایش چیلر و مینی چیلر ها و سیستم های از این قبیل در پشت بام نیز جایگاه مناسبی برای سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی محسوب میشود.

در گذشته همه ساختمان ها به موتورخانه مرکزی مجهز بودند اما پس از گران شدن نسبی سوخت اکثر ساختمان ها به سمت سیستم های سرمایشی و گرمایشی در هر واحد گرایش پیدا کردند.

موتورخانه های ساختمان های بزرگ ، بیمارستان ها ، مراکز بزرگ و خیلی بسیار دیدنی و شگفت انگیز است که هر فردی را متحیّر دیدن خود می کند

در اینجا چندی از اجزای تشکیل دهنده موتورخانه را برای شما توضیح می دهیم.

از معمول ترين مولد هاي گرمائي ،ديگ هاي حرارت مركزي مي باشند.

– بخارسازه تولید ، تامین تجهیزات موتورخانه و راه اندازی موتورخانه

 

دیگ های بخار

دیگ‌ها به 3 نوع: دیگ‌های آب گرم، آب داغ و بخار تقسیم می‌شوند و همین‌طور از نظر جنس به دو نوع فولادی و چدنی دسته بندی می‌شوند.

bokharsazeh steam boiler

مشعل ( BURNNER  )

مشعل ها وظیفه تولید گرما در دیگ ها را به عهده دارند. سوخت این مشعل ها به طور معمول با گاز یا گازوییل میباشد . مشعل که بر روی دیگ آب گرم وصل میشوند به وسیله تولید گرما 78 درجه سیلیسیوم و حتی تا دمای 200 درجه سیلیسیوس باعث تولید آب مصرفی ساختمان میشوند.

پمپ ( PUMP  )

پمپ ها وظیفه ی ایجاد فشار برای انتقال آب را به عهده دارند. آبی که در دیگ توسط مشعل گرم شده باید به وسیله پمپ در خطوط لوله انتقال یابد. این پمپ ها در ابعاد و ظرفیت های مختلف برای شرایط مختلف تهیه و طراحی شده اند.

پمپ

منبع انبساط

منبع ها وظیفه ی جلوگیری از ترکیدگی لوله ها در اثر انبساط حجمی را به عهده دارند . از دیگر موارد استفاده شده در منبع انبساط این است که اگر آب در داخل سیستم کاهش یابد منبع انبساط وظیفه دارد آب موجود در منبع را به سیستم انتقال دهد.این منبع ها در دو مدل باز و بسته موجود میباشند .
 

وسائل تبادل و توزیع گرما و سرما :

آب ،بخار و یا هوا . بعد از عبور از شبكه های انتقال به وسائل توزیع گرما و سرما رسیده مطبوع محیط را فراهم می آوردند وسائل توزیع سرما و گرما در اینجا فن كویل و هوا ساز می باشد. از فن كویل برای گرمایش در زمستان و هم برای سرمایش در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. آب سردوگرمی كه در دستگاههای مولد انرژی (دیگ ـ چلیر ) تولید می شود توسط پمپ و شبكه لوله كشی به فن كویل رسیده و پس از عبور از كویل های پره دار به وسیله وزش اجباری هوا روی كویل ها ، سرما و گرما را به محیط می دهد .
فن كویل را معمولاًزیر پنجره قرار داده و پشت آن دریچه هوای تازه نصب می نمایندـ عیب سیستم فن كویل نسبت به تهویه مطبوع (دستگاه هواساز ) این است كه در فن كویل نمی توان روی رطوبت هوا كنترل داشت .

این دستگاه در ساختمانهایی مورد استفاده قرار گیرد كه درجه حرارت هر یك از اتاق ها را مستقلاً بخواهند كنترل نمایند. كنترل درجه حرارت در سیستم فن كویل به دو صورت انجام می گیرد ،یكی نصب شیربرقی روی لوله رفت و برگشت كه به علت هزینه زیاد معمولاً اجرا نمی گردد و دیگری نصب ترموستات اتاقی در داخل است كه به بادرسان فن كویل دستور قطع ووصل می دهد ولی آب سرد وگرم كماكان در داخل آن جریان دارد.

سختی گیر 

سختی آب به مجموعه املاح منیزیم و كلسیم موجود در آب گفته می شود به عبارت دیگر املاح فلزات چون آهن ـكلسیم ـ منیزیم ـ آلومینیم در آب ایجاد سختی می كنند. در آبهای صنعتی بالابودن سختی سبب رسوب سخت روی جدار لوله ها و دیگ های بخار می گردد كه علاوه بر افزایش افت فشار در طول لوله باعث كاهش ضریب انتقال حرارت نیز می گوید .به همین منظور از سختی گیر استفاده می شود.

هوا ساز( Air Hand ling unit)

دستگاه هواساز عمل تهویه مطبوع زمستانی و تابستانی را انجام می دهد . هوای تازه با هوائی كه توسط كانال های برگشتی جمع آوری شده ودر محفظخ احثلاط( (Mixing 30x مخلوط شده و پس از عبور از كویل حرارتی و یا برودتی و رطوبت زن (Hamidifier) به وسیله بادرسان به كانال رفت داده شده و از آنجا هوای مشروط (Conditioned air) كه دارای شرایط مورد نیاز می باشد به اتاق های مختلف توزیع می شود سرعت هوا روی كویل سرد معمولاً 500fpm اختیار می شود .

هوا سازهای مربوط به موتورخانه عمل رطوبت زنی توسط روش (Steamjet) صورت می گیرد كه این روش بخار مستقیماً وادر محیط می شود ، در صورتی كه عمل رطوبت زنی توسط لوله آب و انشانك های متعدد صورت پذیرد روش بهتری است . زیرا از روش بخار معمولاً در صنایع استفاده می شود .

كندانس یونیت (condans unite)

دراین سیستم برعكس برج خنك كن كه آب نقش سیال واسطه را ایفاءمی كند ، گاز داغ خارج شده از كمپرسور مستقیماً وارد كندانسور هوائی شده و گرمای خود را به محیط می دهد . گاز داغ معمولاً ازداخل كویل های مارپیچی كه روی آنها پره FIN تعبیه شده عبور می نماید و عمل انتقال حرارت توسط وزش اجباری بادرسان پروانه ای صورت می گیرد این دستگاه ها در روی پشت بام نصب می شوند تابرای ایجاد هوای بدون رطوبت استفاده شود .

برای خرید و مشاوره تجهیزات موتورخانه با بخارسازه تماس بگیرید